كلید خوردن صادرات گاز به عمان به تیرماه موكول شد

كلید خوردن صادرات گاز به عمان به تیرماه موكول شد ام آی جی تی: توافق نامه صادرات گاز از ایران به عمان در ۲۵ اسفندماه سال ۱۳۸۳ امضاء شد. طبق این قرارداد ۲۵ ساله صادرات گاز به عمان باید تا سال ۲۰۰۸ با ۳۰ میلیون مترمكعب آغاز و در سال ۲۰۱۲ به ۷۰ میلیون مترمكعب می رسید، این قرارداد تابحال اجرا نشده است و درحالی كه وزیر نفت قول اجرا شدن آن را در سال ۱۳۹۷ داده بود، مدیرعامل شركت ملی نفت آن را غیرممكن دانست. با این حال طبق آخرین اخبار، زمان آغاز اجرای این پروژه اول تیرماه تخمین زده شده است.


به گزارش ام آی جی تی به نقل از ایسنا، صادرات گاز به عمان از سال ۱۳۸۳ تا كنون اجرا نشد تا اینكه معاون اول رئیس جمهوری، اوایل مهرماه سال ۱۳۹۵ در دیدار علی بن سعود السنیدی، وزیر بازرگانی و صنایع عمان نفت، گاز و انرژی را زمینه های مناسب همكاری میان ایران و عمان دانست و اظهار داشت: خوشبختانه احداث خط انتقال گاز ایران به عمان مراحل نهایی را طی می كند كه باید هرچه سریعتر موانع پیش روی این پروژه برطرف و به مرحله اجرا درآید. زنگنه هم در اواخر سال ۱۳۹۵ درمورد صادرات گاز به عمان اعلام نموده بود مدل صادرات گاز به عمان تا ۱۰ اسفند مشخص می شود، اما این مورد تحقق نیافت.

بیژن زنگنه هم در برنامه ای كه بعنوان وزیر پیشنهادی نفت در دولت دوازدهم عرضه كرد ذكر كرده بود صادرات گاز به عمان از سال ۱۳۹۷ و با ۱۰ میلیون مترمكعب در روز آغاز خواهد شد كه این میزان در سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ۲۵ میلیون مترمكعب در روز خواهد رسید. همینطور در بازه های زمانی مختلف تصریح كرد این مورد دنبال می گردد و حدودا بحث نقشه برداری آن تمام شده است. مشاور اسناد مناقصه و پیشنهاد خویش را تهیه و عرضه می كند كه در این زمینه مناقصه برگزار گردد.

از سوی دیگر اعلام گردید گازپروم احیانا در پروژه احداث خطوط گاز ایران –عمان شركت می كند و این شركت علاقه زیادی در چشم انداز احداث خطوط گاز ایران-پاكستان-هند و ایران–عمان دارد.

با این حال علی كاردر، مدیرعامل شركت ملی نفت ایران درمورد این مورد به ایسنا اظهار داشت: گازپروم می خواهد این مورد را مطالعه كند و معلوم نیست صد در صد حضور داشته باشد یا نه.

وی به این سوال كه آیا صادرات گاز به عمان از سال ۱۳۹۷ آغاز خواهد شد یا خیر، پاسخ داد: فكر نمی كنم صادرات گاز به عمان از سال ۱۳۹۷ آغاز شود. این مورد در مرحله مطالعه قرار دارد و باید بررسی شود خط از كدام نقطه باید بگذرد تا طراحی شود.
این درحالی است كه به نقل از برخی رسانه ها زنگنه اواخر هفته گذشته بعد از دیدار با محمد الرومحی، وزیر نفت عمان اظهار داشت كه تا آخر ماه ژوئن (۹ تیر) توافق برای احداث خط انتقال گاز ایران به سلطان نشین عمان نهایی می گردد.
وی درمورد علت تاخیرهای مكرر برای حصول توافق توضیح داده بود مشكلات زیادی وجود دارد. باید با پیمانكاری قرارداد ببندیم كه دو كشور این پیمانكار را قبول داشته باشند علاوه بر آن مسایل حقوقی متعددی بر این مورد مترتب است كه نیازمند دقت و ملاحظات بیشتر در این خصوص است.
بر اساس این گزارش، زنگنه عصر چهارشنبه بعد از شركت در شانزدهمین اجلاس مجمع جهانی انرژی در هند برای پیگیری روند احداث خط لوله گاز ایران به سلطان نشین عمان، به مسقط سفر كرد.
تهران و مسقط توافق كردند روزانه یك میلیارد فوت مكعب گاز از ایران به عمان صادر شود؛ مقرر است بخشی از ظرفیت این خط لوله در عمان به گاز طبیعی مایع (ال ان جی) تبدیل و به بازارهای هدف صادر شود و باقی مانده ظرفیت خط به بازارهای آتی در كشورهای جنوب خلیج فارس اختصاص پیدا كند.




1397/01/26
14:33:05
5.0 / 5
4767
تگهای خبر: انرژی , صادرات , گاز , نفت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز