تعداد سیلاب در ایران چقدر است؟

تعداد سیلاب در ایران چقدر است؟ ام آی جی تی: سیلاب حدود ۶۰ درصد از خسارات مربوط به بلایای طبیعی را در جهان تشكیل می دهد؛ در این میان طبق اعلام مدیرعامل شركت مدیریت منابع آب ایران، كشور ما در دهه گذشته به صورت متوسط هر سال با ۶۰ سیلاب روبه رو بوده و تقریباً ۲۰۰ نفر سالیانه جان خودرا در این رابطه از دست داده اند.



به گزارش ام آی جی تی به نقل از ایسنا، بروز خشكسالی های پی درپی در سال های اخیر، دسترسی به آب را با بحران شدیدتری مواجه كرد، به صورتی كه تأمین آب قابل دسترس و مطمئن برای مصارف مختلف یكی از چالش های مهم در ایران، محسوب شده و توسعه اقتصادی و اجتماعی را در بعضی نقاط كشور با مشكل مواجه كرده است، علاوه بر این، در دهه های اخیر، طولانی شدن دوره های خشكسالی، كاهش بارش، افزایش دما و وقوع پدیده تغییر اقلیم، یكی از عوامل تأثیرگذار بر منابع آب ایران بوده است.

در این بین، رضا اردكانیان - وزیر نیرو - معتقد می باشد كه تغییرات اقلیم رویدادهایی هم چون سیلاب های وسیع را در خود دارد كه در زمینه كنترل این سیل ها حتما باید سرمایه گذاری شود، هم چنین باید اقدامات زیادی را در دستور كار قرار داد.

وی، بر این باور است كه پیشگیری از ساخت وساز در مسیل ها، كنترل سیل و باز نگه داشتن مسیر عبور سیل باز نقش مهمی در كنترل سیلاب دارد؛ علاوه بر این، سازه هایی مثل پل ها كه روی رودخانه ها راه اندازی می شود، باید از استواری كافی برخوردار باشد؛ البته در خیلی از مناطق، وجود سدهای كوچك در مناطق سیل خیز می تواند كمك بزرگی ایفا كند.

اما در این باره، محمدحاج رسولی ها - مدیرعامل شركت مدیریت منابع آب ایران - معتقد می باشد كه اولاً باید تدابیر لازم به منظور مهار عامل اصلی انسانی احداث این پدیده، یعنی انتشار گازهای گلخانه ای، صورت گیرد و دوم این كه با لحاظ راهكارهایی، آثار و تبعات آن، یعنی خسارات ناشی از سیلاب ها، خشكسالی ها و كمبود منابع آبی، مهار و كم شود.

به گفته وی، اهمیت بروز سیل و حجم بالای خسارت های ناشی از آن، به حدی قابل توجه بوده كه تقریباً اغلب سدهای ساخته شده در ایران، علاوه بر تأمین پایدار آب، برای كنترل سیل باز بوده اند و اصولاً یكی از اهداف اصلی سدسازی، به خصوص در شرق و جنوب ایران، كنترل سیلاب و كاهش مخاطرات و خسارات ناشی از آن بوده است.

مدیرعامل شركت مدیریت منابع آب ایران، بر این باور است كه به سبب نبود آمایش سرزمین مشخص در ایران و شرایط خاص به وجود آمده در استقرار جمعیت، خیلی از مراكز استان ها به كلانشهر تبدیل گشته و عملاً تأمین آب آشامیدنی این شهرها از ۲۰ پارسال به یكی از دغدغه های اصلی حاكمیت و وزارت نیرو تبدیل گشته است.

این درحالی است كه تأمین آب اغلب این كلانشهرها و مراكز استان ها از سدها انجام شده و چنانچه سدها وجود نداشتند، تأمین آب آشامیدنی مطمئن و با كیفیت برای این شهرها گرفتار چالش جدی می شد. نمونه بارز آن، كلانشهر تهران است كه آب آشامیدنی آن از سدهای امیركبیر، لار، لتیان، طالقان و اخیراً ماملو تأمین میگردد.

البته این در شرایطی است كه با تشدید وضعیت بد منابع آبی ایران در سال های اخیر، رویكرهای متفاوتی درباره سدسازی احداث و سبب شد دولت دوازدهم نگاه تیزبینانه تری نسبت به این مساله داشته باشد كه درنهایت منجر گردید تا در مطالعات طرح های سدسازی، ارزیابی اثرات زیست محیطی و رعایت حقابه ها توسط مهندسان مشاور ذی صلاح، مورد بررسی دقیق تر قرار گیرد و مجوزهای لازم از سازمان حفاظت محیط زیست ستاندن شود. به گونه ای كه در دولت یازدهم برای راه اندازی ۴۰ سد بازبینی صورت گرفت كه طی این بازبینی، این نتیجه گرفته شد كه ساخت حدود ۱۱ سد توجیه اقتصادی ندارد و امكان دارد با اقدامات جایگزین هم چون تغذیه مصنوعی، ایستگاه پمپاژ برداشت عملیات سدسازی متوقف شود.

هم چنین، در طرح بازبینی سدها، برای بعضی از سدها تعدیل ارتفاع با هدف پیش رفتن به سمت مصارف اولویت دار صورت گرفت؛ درمجموع با عنایت به بازبینی های صورت گرفته، ۲۳ سد به سبب محدودیت های منابع مالی در حالت راكد قرار گرفته است و ۳۰ سد بزرگ هم در دولت یازدهم به بهره برداری رسید كه می توان گفت ۲۰ درصد كل سدهای ایران، در طول سه سال و نیم گذشته، به بهره برداری رسیده است، هم چنین تعداد ۱۵۰ و ۱۲۴ سد در ایران هم به ترتیب در مراحل مختلف مطالعاتی و اجرایی قرار دارد كه ظرفیت احجام مخازن آنها، به ترتیب ۲۳.۷ و ۲۱.۶ میلیاردمترمكعب است.

از سوی دیگر، برمبنای مصوبه هشتمین جلسه شورای عالی آب، بازبینی طرح های توسعه منابع آب با رویكرد سیستمی و مدیریت یكپارچه و بهم پیوسته منابع آب حوضه و بررسی اثرگذاری بر طرح های پایین دست و اثرپذیری از طرح های بالادست، در دستور كار وزارت نیرو قرار گرفته است تا بتوان از راه اجرای درست طرح های سدسازی هدف مهار سیلاب را دنبال كرد.




1397/10/08
22:42:23
5.0 / 5
4867
تگهای خبر: آب , ایستگاه , سازمان , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز